Polska liga wreszcze w TV!
: 28 września 2004, 16:04
- Po czterech latach przerwy kończy się monopol płatnej telewizji Canal+ na pokazywanie goli zdobytych na boiskach ekstraklasy. W październiku TVN rozpocznie nadawanie ligowego magazynu piłkarskiego. W tym tygodniu poznamy natomiast sponsora strategicznego ligi.
Magazyn piłkarski będzie pojawiał się na antenie w niedzielę wieczorem ok. godz. 19. TVN otrzyma od Canal+ pięciominutowe skróty ze wszystkich spotkań ligowej kolejki. Stacja koncernu ITI będzie miała także prawo do pokazywania bramek z wybranych meczów w swoich programach informacyjnych - mówi Andrzej Placzyński z firmy Sport Five, która pośredniczy w sprzedaży praw telewizyjnych do imprez sportowych.
O powstaniu magazynu ekstraklasy w programie otwartym mówiło się już od dwóch lat. Program miał się pojawić najpierw w Polsacie, a następnie w telewizji publicznej. Negocjacje prowadzone przez Sport Five w imieniu Canal+ (na mocy pięcioletniej umowy podpisanej z PZPN w 2000 roku za 100 mln dol. nabył prawa do transmisji z meczów I i II ligi) przeciągały się jednak niemiłosiernie. Powodem była cena. Szefowie Canal+ chcieli za sublicencję około 1,2 mln dol., a kontrahenci gotowi byli wyłożyć tylko 10 proc. tej sumy. Ostatecznie wyścig wygrała TVN, która otrzymała sublicencję w pakiecie z prawami do pokazywania meczów polskich drużyn w europejskich pucharach.
Pierwszy magazyn stacja ma nadać w październiku (najbliższa niedziela nie wchodzi jednak w grę). Ile ją to kosztowało? - Tego nie mogę zdradzić - mówi rzecznik prasowy TVN Andrzej Sołtysik. - Wyprodukowanie magazynu piłkarskiego nie będzie jednak dla nas żadnym problemem. Aż 35 minut zajmą same skróty z ligowych spotkań. Mamy profesjonalnie przygotowanych ludzi w redakcji sportowej TVN oraz TVN24, a także odpowiedni sprzęt, by taki program zrealizować - zapewnia.
Dlaczego, skoro TVN prawa do magazynu nabyła już w sierpniu, to na antenie pojawi się on dopiero teraz? - Prace nad magazynem przedłużają się, ponieważ najpierw chcemy zakończyć sprawę z wyłonieniem sponsora strategicznego dla ekstraklasy - wyjaśnia Andrzej Placzyński, który z ramienia PZPN bierze też udział w rozmowach z kandydującymi do tego tytułu operatorami sieci telefonii komórkowej Era oraz Idea. - Jeżeli już go wybierzemy i uzgodnimy wszystkie szczegóły, będziemy mogli sprecyzować nasze wymagania w stosunku do magazynu. Ile to potrwa? Mam nadzieję, że sponsora wybierzemy jeszcze w tym tygodniu, a najpóźniej w październiku kibice będą mogli w TVN zobaczyć skróty ze spotkań ligowych - dodaje.
Od następnego sezonu 2005/2006 prawa telewizyjne do polskiej ekstraklasy będą już podzielone na kilka pakietów oferujących prawa do meczów na żywo, newsów, magazynu ligowego oraz spotkań pokazywanych z poślizgiem. Po raz pierwszy ma również zostać sprzedany pakiet radiowy do relacji z meczów na żywo i dla telefonii komórkowej, która będzie chciała informować np. SMS-ami o wynikach meczów albo przesyłać filmy z fragmentami meczów.
zrodlo: http://www.90minut.pl/news.php?id=190106
