Znaki rozpoznawcze Turynu! [polecam]
: 25 grudnia 2005, 01:33



Założyłem ten temat, bo bardzo mnie ciekawi Turyn jest to miasto spokojne, mało ogarnięte chaosem oraz "bumem" (Rzym lub Mediolan są miastami bardzo wielkimi, a także bardzo zatłoczonymi ze względu na przeróżne odbywające się tam imprezy, pokazy itp.) Turyn jest miastem dosyć cichym, mniej odwiedzamy przez turystów , a także mniej zatłoczonym. Jest to miasteo z wieloletnią historią (dawna stolica Włoch) i wielkimi tradycjami, ja przedstawię kilka znaków rozpoznawczych Turynu, które znam:
Sport:
AC TORINO

Pełna nazwa: AC Torino Calcio
Data powstania: 1906
Adres: Via del Carmine, 29 - Torino Tel. (011) 52.21.600
Stadion: Delle Alpi
Prezydent: Attilio Romero
Sponsor: BAVARIA
AC Torino to drużyna z wielkimi piłkarskimi tradycjami, w latach 30 posiadało najlepszą drużynę w kraju, gdzie zawodnicy drużyny wypełniali prawie całą jedenastkę Włoch. Obecna sytuacja klubu jest bardzo ciężką, jest zadłużony. Po przez „machlojki” pieniężne m.in. z odpowiednikiem Polskiego ZUS-u został przeniesiony z najwyższej klasy rozgrywkowej do Serie B.
FC JUVENTUS

Pełna nazwa: Juventus Football Club S.p.A.
Data powstania: 1897
Barwy: biało - czarne
Adres: Corso Galileo Ferraris 32, 10128 Torino
Telefon: +39 01165631
Fax: +39 0116604550
Stadion: Delle Alpi
Prezydent: Franzo Grande Stevens
Sponsor: Tamoli
Oficjalna strona: www.juventus.com
Nasz ukochany zespół z Turynu, czyli „Stara Dama” jest najlepszym zespołem na półwyspie Apenińskim. Obecnie pierwsza siła klubowa zmierza w sezonie 2005/06 po 29 mistrzostwo Włoch. Bianconeri to jedyny zespół we Włoszech posiadający dwie gwiazdki na bluzkach.
-----------------

Co do sportu Turyn jest organizatorem zimowej olimpiady, w ktorej życze wielu sukcesów Polskim uczestnikom

____________________________________________________________
Kultura:
a)Religia:
CAŁUN TURYŃSKI

Niepokojąca obecność
Całun Turyński jest dokumentem szczególnym: zdaniem naukowców niezwykle prawdopodobna jest hipoteza, że widniejąca na nim postać, zniekształcona przez nieludzkie męczeństwo, jest Chrystusem z Ewangelii. To właśnie sprawia, że Całun przemienia się z dowodu śmierci w poruszający znak zmartwychwstania.
"Piotr i Jan pobiegli do grobu i ujrzeli całun ze świeżymi śladami Umarłego, który zmartwychwstał". Każdy z nich zrozumiał, że Pan zmartwychwstał. I każdy z nich uwierzył.
Rysopis Jezusa
Odbicie postaci jest blade. Jednak przy wnikliwej obserwacji i za pomocą zdjęć można dostrzec niebywale dużo szczegółów. Wiele z nich mówi o tym, jak wyglądał Człowiek, który nauczał w Galilei blisko dwa tysiące lat temu. Był harmonijnie zbudowany, wysoki - mierzył ok. 180 cm wzrostu, co w tamtych czasach wyróżniało go z tłumu ludzi. Mógł ważyć ponad 70 kg. Umięśnienie wskazuje, że nawykł do pracy fizycznej. Nosił brodę. Miał od 30 do 36 lat.
Ci którzy oglądali Całun z bliska, mówią o niezwykłych doznaniach. Płótno otacza coś w rodzaju aury świętości.
b)Muzyka:
GIGI D"AGOSTINO

Przyszedł na świat 17 grudnia 1967 roku. Dorastał w Turynie i Brescia, gdzie zlokalizowane są słynne włoskie studia nagraniowe Media Records. Jako nastolatek żywił nadzieję, że kiedyś zobaczy je od środka i zostanie kimś w wielkim świecie muzyki dyskotekowej. Udało się, ale nie od razu. Jak dziś mówi, musiał stawić czoła pracy i wyrzeczeniom o jakich nigdy nie myślał. Gdyby jednak jeszcze raz miał przez to przejść - bez wahania wybrałby właśnie taką drogę.
Kariera D'Agostino zaczęła się w 1983 roku. Miał wtedy tylko 16 lat, ale wiek wcale nie przeszkodził w organizowaniu świetnych imprez. Jako DJ zadebiutował właśnie w tym czasie w klubie "Woodstock" w Turynie. Miastu pozostał wierny - w dyskotece "Ultimo Impero" był DJ rezydentem od 1993 do 1998 roku.
Nagranie "Sweetly" było pierwszym muzycznym sukcesem DJ-a. Wystarczającym, by ich autorem zainteresowali się ludzie Gianfranco Bortolottiego, szefa... Media Records. Utalentowany producent szybko udowodnił, że warto na niego postawić. Singiel "Fly", wydany w 1996 roku szybko stał się najlepiej sprzedającym nagraniem w całych Włoszech. Klasę muzyka potwierdził kolejny sukces: "Gigi's Violin". Utwór był bardzo popularny, nie tylko we włoskich klubach ale również na całym kontynencie.
Swój pierwszy solowy album, zatytułowany po prostu "Gigi D'Agostino", sprzedał się w ilości ponad 60 tysięcy egzemplarzy, zyskując status złotej płyty.
Po nagraniu pierwszego krążka, D'Agostino zaczął zmieniać swoją muzykę. Postawił na coraz bardziej melodyjne utwory, stylem nawiązujące zarówno do ulubionego przez artystę nurtu Progressive jak i do House'u. Ta rewolucja nie przyniosła ofiar - wręcz przeciwnie "Gin Lemon" i "Elisir (your love)" były najpopularniejszymi nagraniami w śródziemnomorskich klubach w 1997 i 1998 roku.
Rok 1999 przyniósł podwójny album "L.amour toujours. i sukces, którego miarą były platynowe płyty. Gigi D'Agostino otrzymał nagrodę włoskiego przemysłu fonograficznego dla najlepszego producenta muzycznego.
Kolejny rok to prawdziwe szaleństwo na punkcie włoskiego DJ-a. Na sklepowe półki i do stacji radiowych trafiło nagranie "The Riddle" - nowa wersja wielkiego przeboju Nika Kershawa z połowy lat 80-tych. Milion płyt z nagraniem kupili Niemcy, kolejnych 200 tysięcy Francuzi.
W 2001 roku D'Agostino otrzymał nagrodę PIM (włoski odpowiednik "Fryderyków") jako najlepszy producent muzyki tanecznej. W Kopenhadze na "Danish DJs Award" zdobył nagrode publiczności. W tym samym czasie ukazała się kolejna wersja "L'amour toujours" z trzema nowymi piosenkami.
Na pytanie czy woli być DJ-em czy producentem nie chce odpowiadać. Jego zdaniem idealne jest połączenie obu profesji - tylko wtedy może czerpać z muzyki pełną satysfakcję. A jaki jest na codzień? Cóż... nie lubi świateł reflektorów i niechętnie mówi o swoim życiu prywatnym. Może dlatego znamy tylko jego artystyczny pseudonim?
____________________________________________________________
Produkty Turyńskich wytworni:
FIAT

11 lipca 1899 roku została założona we Włoszech firma o dość długiej nazwie:
Fabbrica ltaliana Automobili Torino (Wioska Fabryka Samochodów w Turynie), czyli w skrócie F.I.A.T.
Utworzono ją dopiero w kilkanaście lat po pierwszych konstruktorskich sukcesach Benza i Daimlera i zupełnie inaczej niż większość wytwórni samochodowych w pionierskim okresie motoryzacji.
Nie było na początku żadnej szopy ani utalentowanego konstruktora dziwaka, jak to zwykle można przeczytać w historii wielu firm, lecz dziesięciu bardzo zamożnych członków pierwszego zarządu. Najbardziej zorientowany w sprawach techniki w ogóle i automobilizmu w szczególności był w tym gronie niejaki Giovanni Agnelli, z wykształcenia oficer kawalerii. Pełnił on początkowo funkcję sekretarza spółki, a potem (w latach 1902—1945) jej prezesa i dyrektora generalnego firmy.
Giovanni Agnelli - honorowy prezes Grupy Fiata, wnuk założyciela firmy
Pierwszy zakład produkcyjny powstał dopiero w drugim roku działalności spółki i zatrudniał początkowo zaledwie 35 pracowników. Produkowany w nim samochód był lekkim (tylko 280 kg!), odkrytym powozem ze składaną brezentową budką nad tylnym siedzeniem. Podwójne, mniej wygodne siedzenie przednie nie służyło kierowcy (ten siedział na siedzeniu tylnym przy pionowej korbie pełniącej funkcję kierownicy), lecz pasażerom zwróconym plecami do kierunku jazdy. Jednostką napędową był umieszczony pod tylnym siedzeniem dwucylindrowy, chłodzony wodą, czterosuwowy silnik o pojemności zaledwie 657 ccm i mocy 3,5 KM. Napęd na tylne drewniane, chociaż ogumione koła przekazywany był przez przekładnie łańcuchowe. Hamulec nożny działał również za pośrednictwem tych przekładni. Nowością w wyposażeniu był pneumatyczny sygnał dźwiękowy w postaci trąbki z gumową gruszką, stosowany potem powszechnie przez wszystkich wytwórców samochodów.
Pierwszy samochód fabryki z Turynu
Po czterech latach akcje Fiata trafiły na giełdę. Firma produkowała już wtedy obok samochodów osobowych, wyścigowych, dostawczych i ciężarowych, także silniki okrętowe, tramwaje i łożyska toczne. Uruchomiła też swą filię w Nowym Jorku. Tego rodzaju przedsięwzięcia i przemysłowe kariery możliwe były wyłącznie w wielkich centrach przemysłowych, a do takich należał niewątpliwie XIX-wieczny Turyn, historyczna stolica Piemontu, licząca swe tradycje metalurgiczne od czasów starożytnych.
Jako organizator produkcji Giovanni Agnelli wykazał się niezwykłym talentem. To jemu właśnie zawdzięczał Fiat skompletowanie wspaniałego zespołu konstruktorów, technologów, rękodzielników i handlowców, umożliwiającego tak szybką przemianę wytwórni powozów silnikowych w jeden z największych koncernów świata. W 1905 r. rynkowa oferta firmy obejmowała już szesnaście podstawowych modeli samochodów osobowych z silnikami o mocach od 3,5 do 100 KM, z nadwoziami otwartymi i zamkniętymi (2 do 6 miejsc pasażerskich), przeznaczonych do codziennego użytku, turystyki lub wyścigów. Wszystkie miały silniki czterocylindrowe, umieszczane według najnowszej ówczesnej mody w przedniej części nadwozia, i klasyczne układy przeniesienia napędu ze skrzyniami biegów o trzech lub czterech (oprócz wstecznego) przełożeniach. Wszystkie też — oprócz typowych wyścigówek — wyposażone były w potężne reflektory karbidowe, umożliwiające w miarę bezpieczne podróże nocne.
Tuż przed pierwszą wojną światową europejskim przebojem rynku samochodowego stał się Fiat „Zero”. W ciągu trzech lat wyprodukowano go w ponad 2000 egzemplarzy, nie zaniedbując równoczesnego wytwarzania wielu innych modeli, co w ówczesnej europejskiej skali było prawdziwym produkcyjnym rekordem. Był to kabriolet z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1800 ccm i mocy 19 KM przy 1800 obrotów na minutę. Napęd przekazywany był na tylne koła przez wielotarczowe sprzęgło mokre i czteroprzekładniową skrzynię biegów (plus bieg wsteczny). Samochód ten miał już reflektory elektryczne i dodatkowe dwie lampy karbidowe (na wszelki wypadek).
Dalsze przyspieszenie rozwoju włoskiego koncernu związane było z wybuchem I wojny światowej i zamówieniami wojskowymi na produkcję wszelkiego rodzaju samochodów, ciągników, samolotów, lokomotyw i wagonów, silników okrętowych (także do łodzi podwodnych), a nawet karabinów maszynowych.
W 1916 roku na przedmieściu Turynu rozpoczęła się budowa nowej wytwórni samochodów osobowych, największej wówczas w Europie. Pełną zdolność produkcyjną zakład ten osiągnął w roku 1923, wytwarzając model 501, potem 505, 510 i 519, a od roku 1925 — sławny model 509.
Od początku Fiaty uzyskały dominującą pozycję rynkową we Włoszech i znaczne powodzenie na rynkach innych krajów europejskich. Firma radziła sobie z silną już wówczas w Europie konkurencją nie tylko znakomitą trwałością i niezawodnością swych produktów, lecz także oryginalnością ich konstrukcji i niskimi cenami. Doskonałym nowatorskim pomysłem marketingowym okazało się adresowanie wyrobów do całkowicie nowych kręgów odbiorców (np. kobiet, rodzin wielodzietnych, lekarzy itp.). Rozsądnym założeniem strategicznym było też unikanie wyniszczającej walki z rywalami wyraźnie silniejszymi w niektórych samochodowych specjalnościach. Dzięki temu na całe dziesięciolecia utrwalił się we włoskim przemyśle samochodowym wyraźny i bardzo nierówny podział na niemała całkowicie zmonopolizowany przez Fiata sektor samochodów popularnych i wytwarzane dla nielicznych koneserów prestiżowe konstrukcje innych włoskich marek. Wiele z tych mniejszych, lecz sławnych wytwórni (np. Ferrari, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Autobianchi) z czasem zmieniło właściciela, ponieważ wykupywał je stopniowo wielki koncern z Turynu, lecz do dzisiaj utrzymują swe tradycyjne specjalności i znaki firmowe.
W latach międzywojennych firma przeżywała bardzo dynamiczny rozwój, zwiększając sprzedaż w kraju i w całej Europie, oferując dziesiątki swych nowych modeli, a także pierwsze licencje produkcyjne mniej zaawansowanym technicznie wytwórniom zagranicznym. W 1924 roku Fiat uruchomił swą fabrykę samochodów osobowych i ciężarowych w Moskwie. Licencyjny Fiat „508” wytwarzany był w latach trzydziestych także w Polsce.
Model „508”, znany we Włoszech jako Balilla, to 4-osobowy, 2-drzwiowy, tani samochód popularny.
Do małolitrażowych zaliczałby się nawet według obecnych kryteriów, ponieważ pojemność jego czterocylindrowego silnika wynosiła zaledwie 1000 ccm i pozwalała uzyskiwać moc maksymalną 20 KM. Miał klasyczny układ napędowy z 4-biegową skrzynią, hydrauliczne hamulce działające na wszystkie koła i cztery hydrauliczne amortyzatory. Był więc konstrukcją nie tyle może nowatorską, co bardzo poprawną i w pełni nowoczesną (niewątpliwie nowoczesniejszą niż pojazdy produkowane u nas po wojnie). Zużycie paliwa wynoszące średnio 8 litrów na 100 km należało wówczas do bardzo niskich.
Ogółem Fiat wyprodukował 113 000 egzemplarzy tego modelu.
Największym jednak międzywojennym przebojem wytwórni był miniaturowy samochodzik o wdzięcznej nazwie Topolino. Jego produkcję rozpoczęto w 1936 roku (niewielką serię zmontowano też z gotowych elementów tuż przed wojną w Warszawie). Miał nadwozie mieszczące dwie osoby dorosłe i dwoje dzieci (na wąskiej tylnej kanapce). Chłodzony wodą czterocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 500 ccm i mocy 13 KM, umieszczony klasycznie z przodu, napędzał tylne koła. Przyczynił się bardzo do rozwoju masowej motoryzacji we
Włoszech i rozpoczął w Europie epokę wielkiej popularności minisamochodów, trwającą z wojenną przerwą aż do lat siedemdziesiątych.
Tuż przed drugą wojną światową, w maju 1939 roku, oddano do użytku w Turynie kolejny zakład, zatrudniający w systemie dwuzmianowym aż
22 000 pracowników. Ogólne zatrudnienie w koncernie wynosiło wówczas 55 000 osób. W czasie wojny nastąpił drastyczny spadek produkcji samochodów osobowych, wzrosła natomiast bardzo produkcja ciężarówek i innych pojazdów przeznaczonych dla wojska. Zakłady Fiata stały się więc z tego powodu jednym z głównych celów alianckich nalotów dywanowych. Zniszczenia odbudowywano (w ramach planu Marshalla) do 1948 roku. W efekcie rozbudowy liczba pracowników koncernu wzrosła do 66 000 osób. Z początkiem lat pięćdziesiątych nową specjalnością firmy stała się produkcja myśliwskich samolotów odrzutowych dla sił powietrznych NATO.
W powojennym dorobku konstruktorskim Fiata następcami Topolina były nie mniej sławne i popularne modele 500 i 600, z silnikami umieszczonymi w tylnej części opływowo ukształtowanego nadwozia samonośnego.
Pierwszy z nich określany potocznie we Włoszech nazwą „Cinquecento” (pięćset), miał dwucylindrową jednostkę napędową o pojemności 479 ccm i mocy 16,5 KM, chłodzoną powietrzem i umożliwiającą osiąganie prędkości maksymalnej 95 km/h przy średnim zużyciu paliwa (w latach pięćdziesiątych!) 4,5 l na 100 km. Koncepcja tego samochodu z nowym nadwoziem i nieco większym silnikiem wykorzystana została w latach sześćdziesiątych w znanym u nas bardzo dobrze dzięki zakupionej licencji modelu „126”.
W Fiacie 600 o minimalnie tylko większych wymiarach zewnętrznych czterocylindrowy chłodzony cieczą silnik uzyskiwał moc 30 KM i dzięki temu niezłe walory trakcyjne.
Sprzedawał się bardzo dobrze w całej Europie, także i w Polsce, a najlepiej w swojej ojczyżnie i w Jugosławii, gdzie uruchomiono jego licencyjną produkcję po nazwą Zastawa 750. Z myślą o niezamożnych wielodzietnych rodzinach opracowano jego przedłużoną, sześciomiejscową wersję o nazwie Fiat 600 Multipla. We Włoszech była ona bardzo popularna, w innych krajach mniej — z powodu swej nietypowej wówczas autobusowej sylwetki.
Na podstawie umów licencyjnych rozmaite modele Fiatów wytwarzane były w różnych krajach świata. Dzięki temu powstały m.in. takie znane dziś wytwórnie jak hiszpański Seat, rosyjski Waz (Lada) i jugosłowiański Yugo.
Szefem koncernu został w 1966 roku Giovanni Agnelli — wnuk założyciela spółki. Pełnił tę funkcję aż do roku 1996, kiedy to wybrany został honorowym prezesem Grupy Fiata. Firma ta wchodzi w trzecie tysiąclecie jako przedsiębiorstwo międzynarodowe (zespół potężnych holdingów), działające na kilku kontynentach i w ogromnej liczbie branż wytwórczości. Marka Fiat została w nim zarezerwowana dla samochodów osobowych, pojazdy użytkowe produkowane są pod marką Iveco, a samochodowe zespoły elektryczne i elektroniczne pod marką Magneti-Marelli.
MARTINI

Najbardziej znany u nas wermut włoski, składnik również popularnego koktajlu o tej samej nazwie. Produkowany jako extra dry, dry, bianco i rosso.
____________________________________________________________
Myślę, że dzięki temu tematowi rozszerzymy znajmości o Turynie , a także wymienimy się spostrzeniami

pozdrawiam