Uzupełniając wcześniejszego newsa, o tym, że Juventus zarobił 65,3 mln euro za udział w Lidze Mistrzów w sezonie 2012/13 możemy podać poszczególne części składowe tej kwoty:
- 8 600 000 euro to pieniądze przysługujące za sam fakt udziału w fazie grupowej Ligi Mistrzów, taką samą kwotę otrzymuje każdy z 32 uczestników,
- 4 500 000 euro to premia za wyniki w fazie grupowej (1 mln za każdy zwycięski mecz i 0,5 mln za remis),
- 44 815 000 euro to pieniądze z puli za transmisje telewizyjne,
- 3 500 000 euro to premia za awans do 1/8 finału,
- 3 900 000 euro to premia za awans do ćwierćfinału.
Dane dla pozostałych uczestników Ligi Mistrzów znajdziecie tutaj:
http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Dow ... WNLOAD.pdf.
Pieniądze z puli telewizyjnej są dzielone zgodnie z proporcjonalną wartością krajowych rynków telewizyjnych i alokowane do poszczególnych klubów według zasad obowiązujących w danym kraju.
Liga włoska (Juventus, Milan) 44 815 000 + 36 257 000 = 81 072 000
Liga angielska (United, City, Arsenal, Chelsea) 19 455 000 + 18 677 000 + 15 823 000 + 18 677 000 = 72 632 000
Liga hiszpańska (Barcelona, Real, Valencia, Malaga) 20 108 000 + 23 541 000 + 13 405 000 + 11 607 000 = 68 661 000
Liga francuska (PSG, Montpellier, Lille) 23 690 000 + 22 752 000 + 12 447 000 = 58 889 000
Liga niemiecka (Bayern, Borussia, Schalke) 19 146 000 + 21 761 000 + 11 380 000 = 52 287 000
Jak widać Włosi dostają najwięcej spośród pięciu największych lig z puli telewizyjnej, co mnie trochę zaskoczyło. Jeżeli chodzi o sam mechanizm dzielenia pieniędzy pomiędzy kluby w danym kraju to nie znalazłem informacji na ten temat o Włoszech, ale pewne pojęcie o tym jak to może być skonstruowane daje liga angielska. Wpis z bloga Swiss Ramble:
TV Pool
In addition to these fixed sums, the clubs receive a share of the television money from the TV (market) pool, which is allocated according to a number of variables. First, the total amount available in the pool depends on the size/value of a country’s TV market, so the amount allocated to teams in England is more than that given to, say, Spain, as English television generates more revenue.
Clubs can also potentially do better if fewer representatives from their country reach the group stage, as the available money is divided between fewer clubs.
In the case of the English clubs in the Champions League, the allocation works as follows:
(a) Half depends on the position that the club finished in the previous season’s Premier League with the team finishing first receiving 40%, the team finishing second 30%, third 20% and fourth 10%.
(b) Half depends on the progress in the current season’s Champions League, which is based on the number of games played, starting from the group stages.
However, the 2012/13 allocation for the element based on the previous season’s Premier League finish was changed following Chelsea’s Champions League win as follows: Manchester City (1st) 30%, Manchester United (2nd) 25%, Arsenal (3rd) 15%, Chelsea (5th) 30%. So, the first three clubs lost a portion of their TV pool following Chelsea’s remarkable success.
Źródło
Chętnie dowiedziałbym się również ile zarobiły kluby biorące udział w Lidze Mistrzów ze sprzedaży biletów na mecze, więc jakby ktoś coś takiego znalazł to niech wrzuci na forum.