Zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków kierowanych do Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej regulują przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr 30, poz. 168), ustawy z dnia 12 czerwca 2003 roku Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 130, poz. 1188) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46). Na podstawie ww. aktów prawnych informujemy, że:
1. Skargi i wnioski mogą być wnoszone:
* pisemnie na adres: Dyrekcja Generalna Poczty Polskiej Plac Małachowskiego 2, 00-940 Warszawa,
* ustnie do protokołu, w siedzibie Dyrekcji Generalnej Poczty Polskiej pokój 205, codziennie w dni robocze, w godzinach od 9.00 do 15.00,
* za pomocą poczty elektronicznej, na adres:
skargi@centrala.poczta-polska.pl,
* za pomocą telefaksu do Biura Kontroli Dyrekcji Generalnej Poczty Polskiej, na nr telefonu 022-826-57-78.
2. Skargi i wnioski podlegają rozpatrzeniu w terminach ustawowych wynoszących zgodnie z:
* Kodeksem postępowania administracyjnego - nie dłużej niż w ciągu miesiąca od dnia wniesienia sprawy do organu właściwego w przypadkach dotyczących działalności Poczty Polskiej, a w sprawie szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania;
* ustawą Prawo pocztowe - nie dłużej niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania skargi przez jednostkę organizacyjną właściwą do rozpatrzenia skargi z tytułu opóźnionego doręczenia przesyłki listowej.
Odpowiedzi na skargi i wnioski udzielamy w formie pisemnej.
1. Zgodnie z art. 48a ust. 4 Prawa pocztowego, skarga na nieterminowe doręczenie przesyłki listowej powinna być wniesiona w placówce pocztowej świadczącej usługi.
2. Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
3. Dyrekcja Generalna Poczty Polskiej:
* nie rozpatruje reklamacji, ze względu na swój zarządczy a nie usługowy charakter,
* nie rozpatruje anonimów,
* nie monitoruje przebiegu przesyłek pocztowych,
* nie dokonuje wykładni przepisów prawnych w ramach telefonicznych i mailowych interwencji Klientów wymagających udzielenia natychmiastowych odpowiedzi.
4. Reklamację, w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej o charakterze powszechnym w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego, można zgłosić w każdej placówce pocztowej świadczącej usługi. Prawo wniesienia reklamacji przysługuje nadawcy albo adresatowi - gdy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń, albo gdy przesyłka lub kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym zostanie doręczona adresatowi.
Szczegółowy tryb postępowania reklamacyjnego określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 13 października 2003 r. w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego (Dz. U. Nr 183, poz. 1795).]